papen Uživatel
1.8.2012 14:21 |
Dobrý den nezná ho někdo diky za info
Přílohy: |
Wjem Expert SM
2.8.2012 13:50 |
Zkuste tu signaturu znovu, pořádně a hlavně bez blesku. Foťák zafixujte
a foťte za dobrých světelných podmínek v režimu Makro se samospouští a
bez blesku…
|
papen Uživatel
3.8.2012 12:12 |
Diky za zájem a zde je to myslím lepší zatím at se daří
Přílohy: |
Wjem Expert SM
3.8.2012 19:56 |
Znáte slavnou českou filmovou komedii Světáci? Mluví se tam o dvou
malířích. Jeden z nich je podle mě autorem vašeho obrazu. Toho druhého
mám zase já:-)
|
Ratan Uživatel
4.8.2012 09:45 |
pro Wjem: co to je za odpověď záhadný experte? Jste jedna velká záhada
a i kdyby se nějaký způsobem dotazovatel dopátral toho jména, rébusy a
hádany přece jenom patří jinam.
|
papen Uživatel
6.8.2012 11:19 |
Diky za info,vyzjistil sem si ty malíře,Salvador to asi nebude, takže asi
Vojtěch to sign.je ± podobne ješte to budu študovat dik zatim zdar a
sílu.....
|
Wjem Expert SM
6.8.2012 11:48 |
Hynais byl v případě své signatury velký „hračičkář“ a často
jí tak přeumělkoval, že některé litery, včetně úvodního „H“
rozhodně nebývají „očividné“:-) Nicméně jeho duch a styl v té
vaší signatuře podle mě figuruje a na 99% je to on. A propos, není to
náhodou reprodukce?
|
františka Uživatel
6.8.2012 12:55 |
dobrý den, veleznámý Úprkův motiv pouti u sv. Antonínka na Blatnické
hoře zkoušelo kopírovat desítky malířů,někteří i více méně
zdařile,a dokonce ho některé i renomované společnosti se starožitostmi
prodávají i s ověřením znalce, ví se, že více než 30 procent jsou
falza, takže si někdo zkusil tentokrát zřejmě signaturu Hynaise
|
Wjem Expert SM
6.8.2012 14:09 |
Věc je diskutabilní. Vojtěch Hynais se bezesporu v polovině 90tých let
19. století „folklorní“ tematikou musel alespoň trochu zaobírat,
o čemž svědčí tento jeho plakát pro národopisnou výstavu v r.
1895. Jistě takovou zakázku nedostal jen tak pro nic za nic, a nestřihnul si
„krojovance“ jen tak z „fleku“ zcela bez přípravy… Dílo mohlo
vzniknout dokonce dříve než Úprka maloval svou pouť…
Když se děvče v kroji rozloží do trávy, vypadá to asi dost podobně,
ať už je to přímo u sv. Antonínka, anebo kdekoliv jinde. Navíc mi
přijde, že nejde o zcela totožný motiv, nehledě na odlišnost krojovou a
jiný styl malby. Tento obraz dle mého názoru nemá impresionistický náboj
ála Úprka.
Přílohy: |
františka Uživatel
6.8.2012 15:18 |
Vracím se ještě k mému příspěvku, že je to motiv od Úprky je bez
diskuse, je to podle obrazu Z pouti u sv. Antoníčka,čili zcela totožný
motiv, a nejde tu ani o krojovou odlišnost,jsou to slovácké kroje, jak
vyšité, jestli máte možnost si to porovnat, tak to udělejte, já Úprkovy
pohledy sbírám, konkrétně tento motiv byl několikrát kopírován, nejen
tento, ale i samozřejmě jiných slavných malířů, zdravím, františka
|
Wjem Expert SM
6.8.2012 18:35 |
OK, tady ten obraz máme. Nu, „zcela totožný motiv“ v tom tedy
rozhodně nevidím… Ledaže byste chtěla Úprkovi „patentovat“ všechny
v trávě sedící ženy a dívky, které kdy byly namalovány;-) Ovšem,
např. Renoir je maloval už před ním a Úprka na své francouzské stáži se
s nimi zajisté seznámil. A našly by se analogie i u českých malířů
té doby. Např. od Brožíka se podle mně nechal „inspirovat“
v případě motivů několika jiných svých folkloristických obrazů…
Srovnáme-li oba obrazy, je na první pohled patrné, že tematicky jde
o něco zcela jiného. U Úprky je ta sedící (a pijící) dívka jen
součástí globální kompozice, kdežto u „Hynaise“ je naopak klíčovým
prvkem, vykonává zcela jinou činnost, je zabrána ve zcela jiné perspektivě
a úhlu a de facto ani nesedí:-) U Úprky jde hlavně o tu úžasnou
impresionistickou barevnost, která ten obraz tak proslavila. Ta naopak na
„Hynaisově“ obraze chybí a důraz je kladen na „děj“ (činnost té
dívky či ženy?), který se tam odehrává.
Samozřejmě, milovnici Úprkova díla ta krajově tematická podobnost
může svádět k „odsuzujícím“ verdiktům ohledně plagiátorství, ale
já, coby nestranný hodnotitel, musím konstatovat, že Vojtěch Hynais dané
dílo vytvořit mohl, a to případně i před Úprkovým „Antonínkem“.
Detailní posouzení by však mělo být záležitostí skutečného
renomovaného znalce.Hezký večer.
Přílohy: |
PN_PP Správce webu
6.8.2012 19:57 |
Upraveno! Zdržte se v SM nepatříčných důvěrností. PN.
|
františka Uživatel
6.8.2012 20:31 |
Ozývám se ještě jednou, pořád se učím, nevěděla jsem, že se Úprka
seznámil přes krojovaná děvčata s Renoirem, vím např. že pozval
Francouze Rodina do rodného Kněždubu, aby mu takříkajíc live předvedl ty
malebné slovácké kroje právě na pouti u Antonínka. Jinak se přeme
o různé obrazy, Vámi poslaná příloha obsahuje sice tu slavnou pou´t, jen
já jsem obraz poslaný uživatelem papen srovnávala s pohlednicí se sice
stejným názvem na zadní straně , nicméně jiným vyobrazením. Až budu
mít z opravy fotoaparát, pošlu vám to a dáte mi za pravdu, myslím tím
jen to shodné vyobrazení. Ale jsem ráda všemu novému, i vašemu odbornému
pohledu, a i já Vám přeji hezký večer a vše dobré, františka
|
Ratan Uživatel
7.8.2012 10:34 |
Nepřikláním se k názoru, že dotazovaný obrázek vytvořil Hynais.
Podpis i malba sama ho údajně evokuje, ale čím? Uváděné nestačí.
Podobný Hynaisův podpis jsem nikde neviděla. Tvrzení, že si měnil
signaturu je potřeba nějak doložit. Úprka, než vytvořil „Pouť u sv.
Antonínka“ (1893), za kterou byl ve Francii na Salonu o rok později
odměněn, zpracoval nejprve několik návrhů a skic, rovněž veřejnosti
známých. A není žádným tajemstvím, že byl autorem dalšího obrazu se
stejným námětem k radosti pana faráře, prostě byl až posedlý tou
krojovanou krásou. Zatím nevím, kdo je autorem uvedeného obrazu, ten
Úprkův mohl sloužit jako předloha. Je však třeba vidět obraz na vlastní
oči, než se vynese nějaký závěrečný soud.
|
františka Uživatel
15.8.2012 09:49 |
Přeji dobrý den, posílám fotokopii pohlednice Y pouti u sv. Antoníčka,
podle které jsem srovnávala příspěvek uživatele papena.
Přílohy: |
PN_PP Správce webu
15.8.2012 10:59 |
Paráda, učíme se společně. PN.
|
Wjem Expert SM
15.8.2012 12:45 |
Motivy jsou jednoznačně totožné. Ovšem, ať jsem pátral, jak jsem
pátral, tak originální obraz, podle kterého je střižena daná pohlednice
není mezi Úprkovými díly nikde k nalezení. Zajímavé je i to, že na
všech jeho „krojovaných“ obrazech má vždy žena či děvče čepec či
šátek (nepočítám kreslené náčrty či studie). Prostovlasou jsem prostě
neobjevil:-) Co Vy na to, Františko? Zvednete hozenou rukavici? ;-)
|
františka Uživatel
15.8.2012 15:13 |
Neberte mou odpověď jako snahu nějak Vám oponovat, navštívila jsem
v posledních 30 letech řadu výstav, viděla soukromé sbírky a expozice,
kde jsem měla možnost vidět Úprkovy originály, na kterých motivy
prostovlasých děvčat nebyly výjimečné. Jako příklad Vám přikládám
alespoň repra z Uměleckých listů z roku 1921, „Malérečka“,
„Družky“ a „Děvče s čepákem“:
Přílohy: |
Wjem Expert SM
15.8.2012 15:29 |
V pohodě:-) Úspěšně jste zdvihla jednu hozenou rukavici, ale ještě
najít ten origo obraz…;-)
|
Anitra71 Uživatel
15.8.2012 16:35 |
Dobrý den, nejsem sice Expert, pouze uživatel této databáze, ale se
zájmem zde sleduji diskuzi mezi Františkou a Wjemem a pokud mohu tak můj
názor je následující :
- O dílo Vojtěcha Hynaise se dle mne nejedná a pokud ano, tak by se za
něj měl více méně stydět neboť z pohledu výtvarného zpracování je
spíše podprůměrné.
- Nechápu tvrdošíjnou snahu najít origo obraz (viz. Wjem),vždyť
je to přeci na zadní straně pohlednice zcela zřejmé, že jako autor
obrazu je uveden Úprka. Myslím, že před 100 lety věděli (na rozdíl od
nás)čí díla tisknou na pohledy – vždyť se jednalo o žijící
autory !!!
|
Ratan Uživatel
16.8.2012 12:46 |
K prostovlasým dívkám v kroji – žádnou pokrývku hlavy nemusela
nosit svobodná děvčata. Vdaná žena nosila čepec nebo šátek (od toho
čepení).
|
františka Uživatel
16.8.2012 18:52 |
Dobrý den, obraz, který poslal do diskuze uživatel papen, byl
pravděpodobně reprodukován v některé Zlaté Praze, nevím, v kterém roce
a kde se nachází originál, také nevím, ale od 1.9 bude v Uh. Hradišti
zpřístupněna výstava obrazů od Joži Úprky, které vlastní Nadace
Moravské Slovácko, možná se mezi nimi i zmíněný obraz objeví. Ještě
poděkování paní expertce Ratan za příspěvek stran prostovlasých děvčat
v kroji
|
Wjem Expert SM
17.8.2012 14:32 |
Paní Františko, mě na Úprku „dobrovolně“ nedostanete…:-) Jó,
kdyby Nadace Moravské Slovácko vystavovala expresionisty, kubisty, fauvisty
či surrealisty, to by bylo jiná… Ale nic ve zlém, někdo rád holky a jiný
vdolky:-)
Anitra71: Na pohlednici je uváděn obraz „Z pouti ke svatému
Antonínku“ a z tohoto konkrétního díla ten motiv určitě není (viz
ukázka výše), takže i vydavatelé pohlednic se nejednou „seknou“;-)
A propos, kdysi jsem viděl španělskou pohlednici, kde Picassovu Guernicu
omylem „připisovali“ Joanu Miró…
Jakže, Ratan není pan expert nýbrž paní expertka? To jsem
netušil…;-)
|
františka Uživatel
17.8.2012 16:07 |
Dobrý den, nemám nejmenší zájem Vás přešaltovat na jiný vkus ve
výtvarném umění, ani se mnou by nikdo nic nesvedl, s těmi vdolky máte
pravdu… Výstavu jsem uvedla jen jako možnost, kde se dá něco z Úprky
vidět,jistě ne ovšem pro milovníky expresionismu, či kubismu, zdavím Vás,
Františka
|
Ratan Uživatel
17.8.2012 16:35 |
pro Wjem: jako by to nebylo jedno. Což takhle se vrátit k dotazu
papena.
|
františka Uživatel
27.8.2012 15:41 |
Dobrý den, vracím se jen krátce k dotazu experta Wjem, kde se nachází
origo obraz.V katalogu Výstava Joži Úprky v Praze 1931–1932 byl vystaven
obraz pod názvem Pout u sv. Antoníčka s popisem- Dívka s třešněmi
v růžovém šátku sedí na květnaté louce , před poutním kostelíkem.
Louka je zaplněna skupinami poutnic-Olej na plátně, signováno JU
18. Soukromý majetek.
Je docela možné, že byl mezitím, možná i několikrát prodán, je to
už 80 let
|
Psát příspěvky mohou pouze uživatelé s předplaceným přístupem.